Moral / Dilemma

(sorry om stavningen är som den är men så blir det när jag skriver ivrigt och angagerat)



Sett reklam för ett program som visa på onsdag...
Jag vet att en del av er som läser min blogg är som jag föräldrar och jag vill gärna höra eran åsikt om detta inlägg...
Även av er som inte är föräldrar så klart....

Det här är ämnet i det stora hela....

En skräddarsydd lillasyster!
Felix är fem år gammal och bär på en ärftlig och dödlig sjukdom. Hans storebror Mathias som också bär på sjukdomen är redan bortom all räddning. Det enda sättet att rädda Felix är att hitta en donator av ny frisk benmärg, ett sökande som inte gett något resultat. För att rädda Felix liv hoppas föräldrarna kunna skapa ett donatorsyskon, något som tidigare varit förbjudet i Sverige. Programmet har följt familjen Richardsson under deras långa kamp mot klockan, statistiken och genetiken.

Så som jag fattar det så sak dom alltså skapa ett syskon åt Felix. Dom ska på genetisk väg göra ett "perfekt" barn/syskon som ska bära på "botemedlet" så att Felix botas eller ialf bromsas.

Det här är mina tankar....
Först och främst så tycker synd om föräldrarna. Jag kan inte förstå dom eftersom jag inte har en anning om hur det skulle vara att sitta i deras situation. Kan bara tänka mig in i att få ett barn med en sjukdom... och sen få ett till med samma sjukdom och man ser på sina barn som man ÄLSKAR över allt annat att det som händer barn 1kommer hända med barn 2 och detsamma ser även barnen i varandra... Sorgligt... Dom kommer dö....
MEN är det rätt eller fel att skapa ett "konstgjort" syskon för att rädda det ena barnet....
Jag vet inte det här är jätte svårt... Men jag säger nog Nej.

Och det för att jag inte vet om det "konstgjorda" barnet kommit till av samma kärlek som barn 1 och 2... Kommer det "konstgjorda" barnet bli älskat på samma sätt... Kommer det tillföra familjen samma saker som barn 1 och 2. Eller är det till för att rädda barn 2. Hade det "konstgjorda" barnet kommit till även om barn 1 och 2 inte haft sjukdommen.....
????????????
Frågorna är många och ju mer man tänker desto mer frågor kommer det.... Vad tänker och tycker du???

Jag kommer med intresse titta på dokumentären som visas på Tv4 kl 21.00 nu på onsdag.....



Kommentarer
Postat av: Milesy

A very difficult one. As you say, hard to say without being in that situation. Though I do feel the "created" baby will be loved in the same way as 1 and 2.



With medical techonology progressing as it is, mankind will play God, or Mother Nature, or evolution only more and more..

Postat av: Linda

Visst skulle du göra allt för rädda Hampus! Finns teknik för att göra något bra ska den väl användas. Jag tycker det är värre att man kan göra abort för att barnet inte har rätt kön. Av vilken anledning ska man få veta könet, det räcker väl att veta om det är friskt.

2009-05-27 @ 09:24:16
Postat av: Theresan i egen hög person

Jo klart jag skulle vilja rädda Hampus....

Men jag vet inte om det är rätt att skaffa ett barn till bara därför...

Nu missade jag ju det programmet tyvärr. Men får kolla det på nätet.



Abort pga KÖN e ju helt befängt. Hörde oxå om hon som gjort 3 st för att det var flickor... Fattar inte hur man kan godkänna en sådan sak i rätten sen... Fri abort till v 18 ja visst men va FAN någon gräns om anledning måste de ju finnas !!!

2009-06-04 @ 12:04:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0