Superskinny vs Superfat ! Real life....

OBS:
Varnar för mkt åsikter och stötande bilder...
Pullan, du känner mig. I LOVE U !!!
Detta gäller INTE dig !!!
Det är bara en åsikt som en av alla andra som försöker få plats i mitt lilla huvud....


Vissa saker utav det som kommer skrivas idag är egen upplevt.... Tyvärr... Kanske därför jag fått åsikterna.

Låt mig börja med att säga att jag inte vill dömma folk. Vita som svarta, homo som hetro, tjocka som smala, Kristna som Hinduer.  Kanske har lite svårt att förstå människor ibland och sättet dom aggerar och lever på... men inte dömande utan mer med ett nyfiket öppet sinne... och en stor dos av frågan VARFÖR... Ett ex på de är, rasister, terorister, millitanta veganer, jehovasvittnen.... Tror ni förstår vad jag menar. Jag tycker att alla människor ska få leva som dom vill.... Men varför fösöka övertyga andra om att just deras väg är rätt... Det är där mitt intresse tar start... Jag har mitt liv och mina åsikter och ni har era. Det är det som gör oss till individer. Tänk om alla tyckte och tänkte som JAG lagom trist det skulle vara eller Skit BRA  ;o)   *Skoja*

Det var ett långt intro på en kort åsikt...

Åsikten:   Vad är det som gör det mer oki att säga till en "smal"slank" person...
-Shit  vad smal du e! Du ser ju nästan sjuk ut..... Än att säga till en överviktigt.
-Shit vad fet du e! Du ser ju sjukt fet ut.....

Slut på åsikten.
Början på diskutionen i mitt huvud....

Den kommentaren har jag fått.... Det var x år sen. Jag hade vägt 75 kg och sen gått ner till där jag e i dag ungefär... Det vill säga 60 kg. Den som sa det var betydligt större. Kanske grundade sig allt i ren avudsjuka. Kan ha varit så enkelt.
Men det är ett hårt slag att få. Speciellt om det är något man har kämpat efter.

Men VARFÖR känns det mer oki. Jag själv tycker kanske oxå att det är mer oki än det andra. men varför är det så tabu att prata om fetma.

WHO, Världshälsoorganistationen

I dag är en miljard av jordens 6,5 miljarder människor överviktiga - 300 miljoner av dem lider av fetma.

Samtidigt svälter 800000 människor i världen.

För första gången i historien dör fler människor till följd av övervikt än av undernäring.

Liselotte Schäfer Elinder, enhetschef på Folkhälsoinstitutet.

I Sverige, som ligger ganska långt ned på listan, är i dag 42 procent av männen och 27 procent av kvinnorna överviktiga. 12 av 100 män - och 11 av 100 kvinnor lider av fetma.

Men störst är ökningen bland barn och unga kvinnor i Sverige.

- Bland barn upp till 10-12 år lider 3-5 procent av fetma

Tänk dig att du sitter på en uteservering nu i sommar. Du har precis fått in din kaffe och jumbo Muffins/ kladdkaka/ bärpaj eller vad de nu var som du var sugen på.  Vid dom två borden brevid dig sitter två andra personer. En tänder en cigarett och drar ett djupt halsbloss... Ser ut att rökt större delen av sitt liv, av att dömma hur hud mm ser ut.
Och den andra är en person som precis tagit ett bett på sin dubbla cholkadkakebit, men som även ser ut att redan fått till räckligt av den varan om man ska se till kroppen.
Vem tänker du på.... Du vet att rökning dödar !! Eller hur det e klart. Det har vi ju fått inpräntat i huvudet sen vi var små... Vem tusan vet INTE det....
Men Fetma då... För mkt socker för lite motion det dödar oxå....

Vi är nog i det stadiumet av vår världs utveckling där vår mor och far föräldrar en gång var....
För shit så cool och snygg James Dean var där han stod i sina tighta jeans med sin cigg i mungipan och lutade sig mot sin Porsche 356 speedsteer. Ciggaretten i sig var ju lika dödlig nu som då.

Så jag tror att vi står vid samma vägskäl nu som dom gjorde då, men vi vet nu att cigaretten är farlig.
Det vi måste inse är att det som har blivit vårt sätt att leva, med alla snabbmat, stilla sittande arbeten och fritid ex blogga vid datorn ;o)  ...är lika farligt mot oss som cigaretten.

Du skulle ju aldrig låta ditt barn få röka ett paket cigg till frukost. Hoppas jag ....
Men det säljs "frukostflingor" som innehåller lika mkt socker som en vanlig chokladkaka.

Mkt tankar om det här ämnet finns det i mitt huvud. Ingenting alls som jag VILL packa på folk med mening, eller få folk att känna sig sämmre eller illa till mods.
Dom som känner mig och lever med mig dom vet vad jag tycker och hur jag är, dom kan ta mig med en nypa salt....
Och ändå så ÄLSKAR jag Jessans KLADDKAKA med vispgrädde och JA våra barn får äta CoccoPops till frukost  ..................................................................  på lördagarna ;o)

 Titlen löd... ~SMOKING HOT MAN 



Undrar vem som har bästa förutsättningarna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0